Rewind process math (RPM) eller lite slarvigt kallat Jeopardy matematik är ett kompletterande pedagogiskt sätt att lära matematik. Metoden utgår från ett givet svar eller en komplex problemställning.Till exempel att ge en verklighetsbaserad uppgift innehållande procent vars lösning blir 40 kr eller att kombinera olika räknesätt och tal till ett givet svar. Före genomförandet kan läraren redovisa basfakta och teori eller litteraturhänvisningar. Lösningen ska vara en flerstegslösning med fler moment och större teoretiskt innehåll. RPM är en lämplig metod att jobba med i mindre grupper då gruppmedlemmarna genom ömsesidig dialog både befäster gamla och finner nya kunskaper. Utmaningen i att söka modeller, teorier och metoder blir ett intressant arbete som förankrar kunskapen. Ett viktigt led i genomförandet är att läraren fungerar som coach och driver på arbetet i grupperna.
Metoden lämpar sig mycket väl på alla stadier och har fått mycket goda omdömen från de elever som prövat metoden. Rent praktiskt har genomförandet gått till på så sätt att varje elevgrupp fått ett instruktionsblad kallat RPM-kort med diverse frågeställningar. Aktuell lärobok eller alternativt uppslagsverk har också varit tillgängligt. Gruppen har beroende på uppgiftens omfattning fått jobba mellan 10 och 30 minuter för att sedan endera muntligt eller skriftligt redovisa sina tankegångar. Några olika RPM-kort med korta lösningar visas här på sidan (klicka på bilden för att förstora). Kompletta RPM-kort för varje årskurs finns till försäljning på shopen. Handledning och introduktion kan även beställas på fortbildningssidan.